tisdag 6 mars 2018

Before She Ignites - Jodi Meadows

Titel: Before She Ignites 
Författare:
Jodi Meadows
Språk:
Engelska
Serie:
Fallen Isles Trilogy #1
Antal sidor:
485
Utgiven:
September 2017
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Goodreads:
Before

Mira Minkoba is the Hopebearer. Since the day she was born, she’s been told she’s special. Important. Perfect. She’s known across the Fallen Isles not just for her beauty, but for the Mira Treaty named after her, a peace agreement which united the seven islands against their enemies on the mainland.

But Mira has never felt as perfect as everyone says. She counts compulsively. She struggles with crippling anxiety. And she’s far too interested in dragons for a girl of her station.

After

Then Mira discovers an explosive secret that challenges everything she and the Treaty stand for. Betrayed by the very people she spent her life serving, Mira is sentenced to the Pit–the deadliest prison in the Fallen Isles. There, a cruel guard would do anything to discover the secret she would die to protect.

No longer beholden to those who betrayed her, Mira must learn to survive on her own and unearth the dark truths about the Fallen Isles–and herself–before her very world begins to collapse.

Kommentarer:
Before She Ignites är första boken i en trilogi och handlingen var lockande då den ska handla om drakar så jag såg fram emot att läsa den. 
Jag blev däremot väldigt besviken på den här boken.

Det positiva var att jag tyckte mycket om språket och det gjorde att boken var snabbläst även fast den nästan är 500 sidor lång och det uppskattade jag.

Jag tyckte att början var intressant och ganska spännande men sedan var tempot väldigt långsamt och det hände väldigt lite. Jag tänkte flera gånger att ”nu måste det väl ändå hända något" men det gjorde det inte.
Jag blev också väldigt besviken över att det inte var mer drakar med i handlingen heller för det var därför jag såg fram emot att läsa den.

Huvudkaraktär Mira hade panikattacker och ångest vid flera tillfällen det var något som jag tyckte att författaren beskrev på ett bra sätt och det är inte ofta som sådant är med i fantasyböcker så tummen upp för det!
Jag hade dock lite problem med Mira eftersom hon hela tiden tänkte på sitt utseende och att hon ville vara perfekt, även fast det fanns mycket viktigare saker som hon borde ha tänkt på istället. Hon oroade sig mer över att hon hade fått en finne istället för att hon hade hamnat i fängelse till exempel…

Before She Ignites blev en stor besvikelse, jag hade velat ha mer drakar och spänning, och jag kommer inte att fortsätta med serien.

Betyg 3/10

2 kommentarer:

  1. Hahaha, låter som en oerhört sympatisk huvudperson. ;) Man kan ju undra varför författaren väljer att skriva så, om det ens är ett val eller om hen tror att folk är sådana. Tack för o-tipset! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha men eller hur! Förstår verkligen inte syftet med att hon betedde sig på det sättet heller. Nej det är ingen bok du behöver lägga ner tid på ;)

      Radera

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...