måndag 25 juli 2016

An Ember in the Ashes - Sabaa Tahir

Titel: An Ember in the Ashes 
Författare:
Sabaa Tahir
Språk:
Engelska
Serie:
An Ember in the Ashes #1
Antal sidor:
446
Utgiven:
April 2015















Beskrivning från Goodreads:
Laia is a slave. 

Elias is a soldier. 

Neither is free.

Under the Martial Empire, defiance is met with death. Those who do not vow their blood and bodies to the Emperor risk the execution of their loved ones and the destruction of all they hold dear.

It is in this brutal world, inspired by ancient Rome, that Laia lives with her grandparents and older brother. The family ekes out an existence in the Empire’s impoverished backstreets. They do not challenge the Empire. They’ve seen what happens to those who do.

But when Laia’s brother is arrested for treason, Laia is forced to make a decision. In exchange for help from rebels who promise to rescue her brother, she will risk her life to spy for them from within the Empire’s greatest military academy.



There, Laia meets Elias, the school’s finest soldier—and secretly, its most unwilling. Elias wants only to be free of the tyranny he’s being trained to enforce. He and Laia will soon realize that their destinies are intertwined—and that their choices will change the fate of the Empire itself.

Kommentarer:
An Ember in the Ashes är en bok som jag hade hört väldigt mycket gott om, speciellt sedan den översattes till svenska i början av året, och jag var lite nervös inför att läsa eftersom den har fått så mycket positivt respons, men det hade jag inte behövt vara för den var riktigt bra!

Det var mycket som jag gillade med An Ember in the Ashes, som t.ex. så gillade jag verkligen uppbyggnaden av världen, språket var levande och handlingen var väldigt intressant, spännande och även lite brutalare än andra men inte heller för mycket, och det uppskattade jag.
Redan från första sidan drogs jag in i storyn då det hände saker på en gång, och jag gillade att läsa från båda huvudkaraktärernas, Lias och Elias, perspektiv och övergången mellan deras kapitel gjordes riktigt bra.

När det gäller karaktärerna så hade jag lite problem med Laia men jag tyckte att hon växte och utvecklades fram emot slutet. 
Elias var nog min favorit av dem två, jag tyckte väldigt mycket om honom!
Av bi-karaktärerna så var Helene väldigt intressant att läsa om och jag hoppas få reda på mer om henne i uppföljaren.
Om det var någon karaktär som jag absolut inte gillade så var det
The Commandant, usch vilken hemsk människa, det var länge sedan som jag avskydde en karaktär så mycket!

Det enda som jag hade lite problem med var romansen som jag inte riktigt fastande för, men det var ingenting som jag irriterade mig för mycket på. 

An Ember in the Ashes var riktigt bra och den förtjänar helt klart en favoritplats och jag ser fram emot att få läsa uppföljaren som jag inte behöver vänta så länge på innan den släpps!

Citat:
“Fear can be good, Laia. It can keep you alive. But don't let it control you. Don't let it sow doubts within you. When the fear takes over, use the only thing more powerful, more indestructible to fight it: your spirit. Your heart.”

Betyg 8/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Berätta en detalj - Malin Tuvesson

Titel: Berätta en detalj  Författare: Malin Tuvesson Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 311 Utgiven: Maj 2022 Finns hos: Bokus / Ad...