lördag 4 juni 2016

Fabelhaven - Brandon Mull


Titel: Fabelhaven 
Författare:
Brandon Mull
Språk:
Engelska
Serie:
Fabelhaven #1
Antal sidor:
351
Utgiven:
Juli 2006







Beskrivning från Goodreads:
For centuries mystical creatures of all description were gathered into a hidden refuge called Fablehaven to prevent their extinction. The sanctuary survives today as one of the last strongholds of true magic. Enchanting? Absolutely. Exciting? You bet. Safe? Well, actually, quite the opposite.

Kendra and her brother, Seth, have no idea that their grandfather is the current caretaker of Fablehaven. Inside the gated woods, ancient laws keep relative order among greedy trolls, mischievous satyrs, plotting witches, spiteful imps, and jealous fairies. However, when the rules get broken -- Seth is a bit too curious and reckless for his own good -- powerful forces of evil are unleashed, and Kendra and her brother face the greatest challenge of their lives. To save their family, Fablehaven, and perhaps even the world, Kendra and Seth must find the courage to do what they fear most.

Kommentarer:
Efter att ha hört bara gott om Brandon Mull och hans Middelgrade serier blev jag så nyfiken på bland annat Fabelhaven och när jag hittade första boken på bibloteket så tvekade jag inte att låna hem den, vilket jag är glad att jag gjorde!

Fabelhaven är den första boken i serien om syskonparet Kendra och Seth som upptäcker att gården där deras morföräldrar  bor egentligen är en slags fristad för alla mytologiska och magiska varelser.
Det fanns väldigt många olika varelser, vi får träffa älvor, många älvor, en väldigt konstig häxa och en enorm magisk ko… 
På tal om varelser så var midsommarnatten riktigt kuslig, jag hade verkligen inte velat vara där då.

Kendra och Seth är totala motsatser till varandra då Kendra är lugn och försiktigt och Seth är impulsiv och ville inte lyssna på någon. Det gjorde att Seth hela tiden hamnade i trubbel och det var Kendra som fick hjälpa honom ur det. Jag gillade dem båda två, men min favorit av dem var nog Kendra för att Seth var lite för impulsiv för min smak. 

Fabelhaven var spännande, underhållande och fantasifull, och jag ser fram emot att fortsätta med serien snart och jag har hört att serien bara blir bättre och bättre!

Citat:
“The surprise is on the far side."
"You're sure?"
"Positive."
"It better not be another fairy," Seth said.
"What's the matter with fairies?"
"I've already seen about a billion of them and also they turned me into a walrus.”

Betyg 7,5/10 



2 kommentarer:

  1. Kul att du gillade den här. Jag tyckte också att Seth var lite väl impulsiv här, men han blev min favorit i senare böcker. Hoppas att du kommer att tycka om fortsättningen också. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, där ser man! Det ska bli roligt att se hur ändras till det bättre :) Tack det hoppas jag med :)

      Radera

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...