tisdag 26 april 2016

Illuminae - Amie Kaufman & Jay Kristoff

Titel: Illuminae
Författare:
Amie Kaufman & Jay Kristof
Språk:
Engelska
Serie:
The Illuminae Files #1
Antal sidor:
599
Utgiven:
Oktober 2015















Beskrivning från Goodreads:
This morning, Kady thought breaking up with Ezra was the hardest thing she’d have to do.

This afternoon, her planet was invaded.

The year is 2575, and two rival megacorporations are at war over a planet that’s little more than an ice-covered speck at the edge of the universe. Too bad nobody thought to warn the people living on it. With enemy fire raining down on them, Kady and Ezra—who are barely even talking to each other—are forced to fight their way onto an evacuating fleet, with an enemy warship in hot pursuit.

But their problems are just getting started. A deadly plague has broken out and is mutating, with terrifying results; the fleet's AI, which should be protecting them, may actually be their enemy; and nobody in charge will say what’s really going on. As Kady hacks into a tangled web of data to find the truth, it's clear only one person can help her bring it all to light: the ex-boyfriend she swore she'd never speak to again.

Kommentarer:
Efter att bara hört väldigt mycket gott om Illuminae blev jag väldigt nyfiken och samtidigt lite rädd över att jag inte skulle gilla den, eftersom den inte är skriven som en vanligt bok utan den innehåller bland annat flera chatt konversationer, hemligstämplade filer och dokument, intervjuer och email. 
 Jag hade faktiskt lite svårt för skrivsättet under de första 200 sidorna, men sedan så vände det och det slutade med att jag älskade Illuminae!

Handlingen var helt enastående, fängslande, och inte lik någon annat som jag har läst tidigare, och jag gillade både Kady och Ezra som karaktärer, och deras chatt konversationer mellan varandra var så roliga att läsa! Jag hoppas på att få lära känna dem lite bättre i uppföljaren, speciellt Ezra som jag gärna vill veta lite mer om.

Illuminae var som sagt lika fantastisk som alla de positiva recensionerna sa att den var, och jag är riktigt glad över att jag gav den en chans, för den var verkligen en unik och spännande läsupplevelse och jag kan knappt vänta tills uppföljaren släpps eftersom slutet på Illuminae var helt makalöst!

Citat:

“Perhaps bravery is simply the face humanity wraps around its collective madness.”

Betyg 9/10

4 kommentarer:

  1. Jag blir bara mer och mer nyfiken :). Tror jag skulle tycka om att den inte är skriven som en vanlig bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker absolut att du ska ge den en chans om skrivsättet låter intressant, för det var verkligen en unik läsupplevelse! :)

      Radera
  2. Åh, visst var den bra? Och slutet! :O Längtar ihjäl mig efter Gemina. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa den var så bra! :) Och jag håller verkligen med om slutet.... Jag vill ha Gemina nu!! :) Varför är det så långt kvar tills oktober? :P

      Radera

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...