tisdag 12 april 2016

Alanna: The First Adventure - Tamora Pierce

Titel: Alanna:The First Adventure 
Författare:
Tamora Pierce
Språk:
Engelska
Serie:
Song of the Lioness #1
Antal sidor:
260
Utgiven:
Januari 2005
















Beskrivning från Goodreads:
From now on I'm Alan of Trebond, the younger twin. I'll be a knight.

And so young Alanna of Trebond begins the journey to knighthood. Though a girl, Alanna has always craved the adventure and daring allowed only for boys; her twin brother, Thom, yearns to learn the art of magic. So one day they decide to switch places: Thom heads for the convent to learn magic; Alanna, pretending to be a boy, is on her way to the castle of King Roald to begin her training as a page.
But the road to knighthood is not an easy one. As Alanna masters the skills necessary for battle, she must also learn to control her heart and to discern her enemies from her allies.


Filled with swords and sorcery, adventure and intrigue, good and evil, Alanna's first adventure begins - one that will lead to the fulfillment of her dreams and the magical destiny that will make her a legend in her land.

Kommentarer:
Böckerna om Alanna var nog min första fantasy serie som jag läste när jag var yngre, och jag minns att jag älskade dem och läste om flera några gånger, men jag lånade dem av en kompis så hade aldrig dem själv.
När jag sedan hittade dem i en fin liten box på engelska så ville jag så gärna läsa om dem, och den första boken var minst lika bra som när jag läste den första gången!

Jag gillar huvudpersonen Alanna riktigt mycket. Hon vet vad hon vill och är väldigt beslutsam fast hon är bara 10 år i början av boken.
En annan karaktär som jag gillar väldigt mycket är George, även om han är väldigt mystisk och vi inte får veta särskilt mycket om honom.

Sedan gillar jag handlingen med att hon klär ut sig till pojke, och ska bo bland pojkar och låstas vara en av dem, det är en handling som jag faktiskt inte har tröttnat på än, utan jag tycker att det kan vara riktigt roligt.

Alanna: The first Adventure var både underhållande och spännande, och även om den bara är 260 sidor så är det mycket som hinner hända! Det var även så roligt att få läsa om en favorit från när man var yngre, men jag tror absolut att det är en bok som alla kommer tycka om!
Riddare, magi och en flicka som klär ut sig till en pojke , kan det bli bättre?

Citat:
“Alan, you seem to think we won't like you unless you do things just like everyone else. Have you ever thought we might like you because you're different?” 

Betyg 8,5/10 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Berätta en detalj - Malin Tuvesson

Titel: Berätta en detalj  Författare: Malin Tuvesson Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 311 Utgiven: Maj 2022 Finns hos: Bokus / Ad...