måndag 28 mars 2016

Två minirecensioner

Titel: Grave Mercy  
Författare: 
Robin LaFevers 
Språk: 
Engelska 
Serie: 
His Fair Assassins #1
Antal sidor: 
549
Utgiven: 
Mars 2013 







Beskrivning från Goodreads:Seventeen-year-old Ismae escapes from the brutality of an arranged marriage into the sanctuary of the convent of St. Mortain, where the sisters still serve the gods of old. Here she learns that the god of Death Himself has blessed her with dangerous gifts—and a violent destiny. If she chooses to stay at the convent, she will be trained as an assassin and serve as a handmaiden to Death. To claim her new life, she must destroy the lives of others.

Ismae’s most important assignment takes her straight into the high court of Brittany—where she finds herself woefully under prepared—not only for the deadly games of intrigue and treason, but for the impossible choices she must make. For how can she deliver Death’s vengeance upon a target who, against her will, has stolen her heart?

Kommentarer:
Grave Mercy är en bok som jag hade lite blandade känslor för efter jag hade läst klart den då jag gillade den men jag hade ganska svårt att ta mig igenom den av någon anledning.
Jag tyckte att handlingen var väldigt intressant och jag gillade speciellt att läsa om Isames tid hos nunnorna i klostret.
När det gäller karaktärerna var det ingen som jag riktigt fastnade för, och det kanske var därför som jag inte riktigt fastnade för boken heller.
Grave Mercy innehåller även en del politik och ibland var det lite förvirrande när det gäller alla allianser och fiender och annat.
Även om jag hade lite problem med Grave Mercy så var det ändå en bra bok, och jag tror att jag kommer plocka upp nästa bok i serien eftersom den ska följa en annan karaktär som jag är väldigt nyfiken på! 

Betyg 6,5/10 



Titel: A Court of Thorns and Roses 
Författare: 
Sarah J.Maas 
Språk: 
Engelska 
Serie: 
A Court of Thorns and Roses #1
Antal sidor: 
416 
Utgiven: 
Maj 2015 






Beskrivning från Goodreads:
When nineteen-year-old huntress Feyre kills a wolf in the woods, a beast-like creature arrives to demand retribution for it. Dragged to a treacherous magical land she only knows about from legends, Feyre discovers that her captor is not an animal, but Tamlin—one of the lethal, immortal faeries who once ruled their world.


As she dwells on his estate, her feelings for Tamlin transform from icy hostility into a fiery passion that burns through every lie and warning she's been told about the beautiful, dangerous world of the Fae. But an ancient, wicked shadow grows over the faerie lands, and Feyre must find a way to stop it... or doom Tamlin—and his world—forever.Kommentarer:A Court of Thorns and Roses är första delen i en ny serie av Sarah J.Maas och
den ska vara en slags tolkning av skönheten och odjuret, och som
med hennes andra böcker i Throne of Glass serien kan jag inget annat än att älska A Court of Thorns and Roses också!
Sarah J. Maas är en av mina favoritförfattare och jag gillar bland annat att hon lyckas skapa sådan starka kvinnliga huvudkaraktärer.

Även om första delen av ACOTAR var lite långsam så gjorde det ingenting eftersom man fick lära känna alla karaktärerna, och sedan vände det och sidorna bara flög fram eftersom slutet var så otroligt spännande.

Feyre, som är huvudkaraktären påminde mig om Celaena från Throne of Glass eftersom även hon är en väldigt stark kvinnlig karaktärer som kan ta hand om sig själv, men jag upplevde även henne som ganska hård men det kändes som att hon tinande upp en del efter ett tag.
Tamlin fastnade jag för nästan direkt och jag hoppas att få läsa mer om honom och Feyre i nästa bok som längtar efter riktigt mycket!

Betyg 9,5/10 

2 kommentarer:

  1. Åh, båda dessa tillhör mina favoriter, men tråkigt att du inte föll helt för Grave Mercy. Dark Triumph är min favorit i serien, och Sibylla är den bästa av karaktärerna. Så hoppas att du gillar den bättre i såna fall. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hoppas att jag tycker lite mer om Dark Triumph :) Vet inte varför jag inte riktigt föll helt för Grave Mercy, men så kan det bli ibland, men den var ju iaf bra :) Men jag längtar ihjäl mig tills A Court of Mist and Fury kommer ut!! :)

      Radera

Edda Headshot - Peter Westberg

Titel: Edda Headshot  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Edda Headshot #1 Antal sidor: 239 Utgiven: Maj 2023 Finns hos: ...