tisdag 8 mars 2016

Everything Everything - Nicola Yoon

Titel: Everything Everything
Författare:
Nicola Yoon
Språk:
Engelska
Antal sidor:
320
Utgiven:
September 2015
Förlag:
Doubleday Canada















Beskrivning från Goodreads:
My disease is as rare as it is famous. Basically, I’m allergic to the world. I don’t leave my house, have not left my house in seventeen years. The only people I ever see are my mom and my nurse, Carla.

But then one day, a moving truck arrives next door. I look out my window, and I see him. He’s tall, lean and wearing all black—black T-shirt, black jeans, black sneakers, and a black knit cap that covers his hair completely. He catches me looking and stares at me. I stare right back. His name is Olly.

Maybe we can’t predict the future, but we can predict some things. For example, I am certainly going to fall in love with Olly. It’s almost certainly going to be a disaster.


Kommentarer:
Vi kan väl börja med att beundra omslaget till Everything Everything en stund, jag vet att jag har nämnt det förut men det är så snyggt!

Tänk dig att vara allergisk mot så pass mycket att du inte kan gå i en vanlig skola eller ha vänner över på middag, och att inte ens kunna gå utanför dörren till ditt hus.
Det är Madeleines vardag eftersom hon är allergisk mot i princip allting och de enda personerna hon umgås med är sin mamma och sin sköterska.
Trots detta upplevde jag Madeleine som en väldigt positiv tjej , vilket jag blev lite överraskad över i och med hennes situation.

Everything Everything gick otroligt fort att läsa, jag läste den på bara några timmar och jag gillade den väldigt mycket då handlingen är unik och jag gillade karaktärerna väldigt mycket, även om jag hade lite problem med Madeleines mamma i vissa situationer, men både Madeleine och Olly tyckte jag om väldigt mycket.

Alla det små detaljerna i boken var något som gjorde läsningen ännu bättre, som t.ex. ett utdrag ur en gammal dagbok, anteckningar, recept, eller chatt konversationer mellan Madeleine och Olly och sådana detaljer är något som jag verkligen gillar då det gör boken lite unik.

Everything Everything är en sådan bok som jag verkligen älskade men jag har väldigt svårt att förklara varför egentligen, men som jag tidigare nämnt var den så unik och annorlunda och jag tror att Everything Everything kommer vara en av mina favoritböcker i år! 

Citat:

“If my life were a book and you read it backward, nothing would change. Today is the same as yesterday. Tomorrow will be the same as today. In the book of Maddy, all the chapters are the same.
Until Olly.

Betyg 9,5/10 

2 kommentarer:

  1. Åh har länge velat läsa den här och nu blev jag ännu mer sugen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra :) Den var verkligen bra, hoppas du gillar den när du får möjlighet att läsa den!

      Radera

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...