tisdag 1 december 2015

Kretsen - Maggie Stiefvater

Titel: Kretsen 
Författare:
Maggie Stiefvater
Språk:
Svenska
Serie:
Kretsen #1
Original titel:
The Raven Boys
Antal sidor:
318
Utgiven:
2013-02-28
Förlag:
B Wahlströms
Finns hos:
Bokus/Adlibris 



Beskrivning från Bokus:
Fyra pojkar på en prestigefylld internatskola har bildat ett hemligt sällskap i syfte att finna en historisk, mytomspunnen kungagrav. En flicka med övernaturliga förmågor har nyligen mött en av pojkarna - fast som död. Snart kommer deras vägar att korsas igen, med förödande konsekvenser.

Enligt en uråldrig legend ligger en walesisk kung begravd någonstans i Amerika. Gansey, elev på en privatskola för pojkar, har blivit besatt av att finna kungagraven. Enligt myten ska man leta längs särskilda energilinjer, s.k. "leylinjer" som sägs sammanlänka besjälade platser, och att "den sovande kungen" kan uppfylla ens önskningar.

Blue är sexton år och dotter till en spåkvinna. Hennes egna synska förmågor är begränsade, men för inte så länge sedan förutsåg hon en ung mans färd mot dödsriket. Dessutom bär hon på vetskapen om ett annat förebud: om hon någonsin kysser sin sanna kärlek så kommer han att dö. Så möts Blue och Gansey, och hon förstår vem han är.


Kommentarer:
Jag har tidigare läst två av böckerna i Maggie Stiefvaters tidigare serie Mercy Falls vargar, som tyvärr inte var i min smak. De var bland annat ganska långsamma och jag var lite rädd för att Kresten också skulle vara det. Till en början var den lite småseg och det var många namn tyckte jag, och jag hade lite svårt att hålla kolla på alla karaktärerna, men det gjorde ingenting för när jag väl kom in i boken  och lärde känna karaktärerna så flöt det på hur bra som helst.
Det gällde dock att vara lite uppmärksam på beskrivningarna av magin och det s.k ”leylinjerna” för det var lite svårt att förstå hur allt hängde ihop, iallafall för mig. 

En positiv grej är att boken är ganska oförutsägbar, det var flera gånger som det tog vändningar i händelseförloppet som jag inte var beredd på, vilket uppskattades mycket.
Jag tycker helt klart att boken är läsvärd och jag kommer definitivt att fortsätta läsa serien, för det var många frågor som lämnads obesvarade.

Betyg 7/10 

2 kommentarer:

  1. Jag har varit lite nyfiken på den här serien men än så länge har det inte blivit av att jag har läst. Vem vet vad som händer framöver ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag du ska göra, jag har även hört att den blir bättre och bättre för varje bok :)

      Radera

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...