torsdag 12 april 2018

Dagen du förstörde allt - Linnea Dahlgren

Titel: Dagen du förstörde allt 
Författare:
Linnea Dahlgren
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
246
Utgiven:
Mars 2018
Finns hos:
Bokus/Adlibris



Beskrivning från Goodreads:
Melanie och Kassandra har varit bästisar sen de var små. De behöver inga andra, de har ju varandra: Mellan och Kass. Något av det bästa de vet är att besöka Tidssmygen, en glänta i skogen där det känns som man kan resa i tiden. De reser till gemensamma minnen och till allt roligt de ska göra i framtiden. Så en tidig morgon vaknar Melanie av telefonen. Kassandra är död. Hon har tagit livet av sig. Nyheten drabbar Melanie som ett slag. Det kan inte vara sant, det måste vara ett misstag. Hur ska hon fortsätta leva? Mellan kan ju inte finnas utan Kass. Men så kommer hon på: Tidssmygen. Tänk om hon kan resa i tiden och få Kassandra att ändra sitt beslut.

Kommentarer:
Dagen du förstörde allt är författarens debut jag fastande fort för språket som jag tyckte var så vackert och målande, och det tog inte många sidor innan jag blev väldigt berörd av handlingen.

Beskrivningarna av Melanies tankar och känslor var så bra att jag kunde känna hur förtvivlad hon blev, och det var vid flera tillfällen som jag blev både känslosam och tårögd.
Jag tror att alla som någon gång har förlorat någon nära kan relatera till hur Melanie kände.
Även om boken var väldigt gripande gav den samtidigt hopp, och både vänskap och familj fick vara en del av det. 
Jag gillade verkligen Melanie och också att hon fortsate att umgås med Kassandras familj och framför allt hennes småsyskon, det var bara så fint.
Berti och Omar gillade jag också, och att de fanns där för Melanie och brydde sig om henne.

Dagen du förstörde allt var otroligt gripande och känslosam och den hamnar helt klart bland mina favoriter! Jag ser fram emot att läsa mera av författaren i framtiden för jag hoppas att hon kommer skriva mer! 

Citat:
”Tillsammans lämnar vi Solgläntan. Men det känns i hela kroppen som att det borde ha gått en till bredvid oss. Och jag vet inte om det någonsin kommer att kännas annorlunda.”

Betyg 8,5/10

Tusen tack till VoxbyOpal för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...