torsdag 30 november 2017

Kungens fånge - Victoria Aveyard

Titel: Kungens fånge 
Författare:
Victoria Aveyard
Språk:
Svenska
Serie:
Röd drottning #3
Antal sidor:
512
Utgiven:
Augusti 2017
Finns hos:
Bokus/Adlibris







Beskrivning från Goodreads:
Mare Barrow är fånge, maktlös utan sin blixtförmåga, hemsökt av de förödande misstag hon begått. Hon lever på nåder av den förrädiske unge man som hon en gång älskade, Maven Galore. Numera är han kung, och han fortsätter att väva sin döda mors nät för att behålla kontrollen över sitt rike - och över sin fånge. Samtidigt fortsätter Mares gäng av blandblodiga och röda att organisera sig, träna och expandera.
De förbereder sig för krig. Och Cal, prinsen som befinner sig i exil och har sitt eget romantiska intresse av Mare, är beredd att göra allt för att få henne tillbaka. När blod ställs mot blod, förmåga mot förmåga, finns det kanske inte någon kvar som kan släcka elden - och Norta, så som Mare känner det, riskerar att förtäras...

Kommentarer: Kungens fånge är den tredje boken i serien och jag minns att jag tyckte mycket om första boken Röd drottning men jag blev ganska besviken på Glassvärdet när jag läste den förra året och det gjorde att jag var lite tveksam om jag skulle läsa Kungens fånge eller inte men jag är glad över att jag gav den en chans för den var så bra!

Även fast boken är över 500 sidor så tyckte jag att den gick rätt fort att läsa eftersom man ville hela tiden veta vad som skulle hända härnäst och handlingen var verkligen spännande och händelserik.
Jag gillade att man inte bara fick läsa ur Mares perspektiv utan även ur Cameron och Evangelines även om jag har ganska svårt för Evangeline så var det ändå intressant med flera perspektiv.
Dessutom gillade jag att man även fick lära känna Maven mera på djupet, och även om han inte är den bästa personen direkt så tycker jag att han är en väldigt intressant karaktär. 

Kungens fånge var full av spänning, intriger och hemligheter och nu längtar jag efter att få läsa uppföljaren!

Betyg 7/10

Tusen tack till Modernista för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...