tisdag 16 maj 2017

The Girl of Fire and Thorns - Rae Carson

Titel: The Girl of Fire and Thorns 
Författare:
Rae Carson
Språk:
Engelska
Serie:
Fire and Thorns #1
Antal sidor:
423
Utgiven:
September 2011














Beskrivning från Goodreads:
Once a century, one person is chosen for greatness.
Elisa is the chosen one. 

But she is also the younger of two princesses, the one who has never done anything remarkable. She can't see how she ever will. 

Now, on her sixteenth birthday, she has become the secret wife of a handsome and worldly king—a king whose country is in turmoil. A king who needs the chosen one, not a failure of a princess.

And he's not the only one who seeks her. Savage enemies seething with dark magic are hunting her. A daring, determined revolutionary thinks she could be his people's savior. And he looks at her in a way that no man has ever looked at her before. Soon it is not just her life, but her very heart that is at stake.

Elisa could be everything to those who need her most. If the prophecy is fulfilled. If she finds the power deep within herself. If she doesn’t die young.

Most of the chosen do.

Kommentarer:
Först och främst vill jag tacka Petra för boken som jag fick när vi gjorde vårt julklappsbyte!
The Girl of Fire and Thorns är en bok som jag inte hade hört så mycket om men Petra rekommendera den väldigt varmt och det räckte för att jag skulle bli intresserad.

Jag blev lite förvånad över hur fort jag fastande för handlingen på en gång, och även om handlingen var en aning långsam så kunde jag ändå inte sluta läsa. Handlingen var också väldigt oförutsägbar och det blev jag överraskad över, och mot slutet var det dessutom väldigt spännande!

När det gäller karaktärerna så tyckte jag så mycket om Elisa på en gång, även om han kunde vara lite gnällig men hennes karaktärsutveckling var toppen för mot slutet var hon mycket tuffare.
Elisa är ingen typsik huvudkaraktär inom ya fantasy, hon är både överviktig och mörkhyad och jag äskade det! Vi behöver fler karaktärer som inte är som alla andra helt klart.

The Girl of Fire and Thorns var en mycket bra start på en fantasy serie och jag ser fram emot att läsa uppföljaren The Crown of Embers!


Betyg 8,5/10

2 kommentarer:

  1. Varsågod! ;) Och vad kul att du tyckte om den. Resten av serien blir verkligen bara bättre och bättre, så jag hoppas att du kommer att gilla den med. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den var verkligen bra! :) Om de andra böckerna är minst lika bra som första så har jag en känsla av att jag kommer gilla dem med :)

      Radera

Kvinnan i kanalen - Anne Stern

Titel: Kvinnan i kanalen  Författare: Anne Stern Språk: Svenska Serie: Barnmorskan i Berlin #1 Antal sidor: 364 Utgiven: Mars 2023 Fin...