söndag 7 maj 2017

The Forbidden Wish - Jessica Khoury

Titel: The Forbidden Wish 
Författare:
Jessica Khoury
Språk:
Engelska
Serie:
-
Antal sidor:
352
Utgiven:
Februari 2016













Beskrivning från Goodreads:
She is the most powerful Jinni of all. He is a boy from the streets. Their love will shake the world... 

When Aladdin discovers Zahra's jinni lamp, Zahra is thrust back into a world she hasn't seen in hundreds of years—a world where magic is forbidden and Zahra's very existence is illegal. She must disguise herself to stay alive, using ancient shape-shifting magic, until her new master has selected his three wishes. 

But when the King of the Jinn offers Zahra a chance to be free of her lamp forever, she seizes the opportunity—only to discover she is falling in love with Aladdin. When saving herself means betraying him, Zahra must decide once and for all: is winning her freedom worth losing her heart?

Kommentarer:
The Forbidden Wish blev jag väldigt nyfiken på när jag fick reda på att det är en retelling på Aladdin och eftersom jag alltid har älskat Disney filmen så köpte jag hem den ganska snabbt efter att den kom ut men av någon anledning blev den liggandes ett bra tag innan jag faktiskt läste den och mina förväntningar var väldigt höga.

Tyvärr var den inte lika bra som jag trodde att den skulle vara, även om den var bra, men det var något som saknades för jag ville ha mer. Jag vet egentligen vad det var som jag saknade, men något var det.

I den här varianten av Aladdin så är anden en tjej som heter Zahra och det är ur hennes perspektiv som vi får läsa och det gillade jag för det blev en annan variant av Aladdin än vad man är van vid.
Det sägs att Zahra är den mäktigaste anden som fanns, men jag tyckte inte att hon levde upp till det riktigt. Jag vet inte var det var men hon kändes ganska platt på något viss.
När det gäller Aladdin som karaktär så var han okej men jag fastnade inte för honom heller.

Det som jag gillade mest var ändå språket som var hur fint som helst och uppbyggnaden av världen som var helt fantastisk bra! Dessutom älskar omslaget som är hur fint som helst.

The Forbidden Wish var en bra bok men det var inte den Aladdin retellingen som jag såg så mycket fram emot att läsa för det var något som jag saknade.

Citat:
“And what do you know of love?"
"That it must be a choice."

"Oh, my naive thief. " I pause briefly to meet his gaze. "Love is rarely a choice.”

Betyg 6,5/10

2 kommentarer:

  1. Intressant med en re-telling av Aladdin. Kanske skulle läsa den ändå bara för världen och språket. Hm, ska spana in den i alla fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker du ska göra! Du kanske gillar den ännu mer än vad gjorde :)

      Radera

Kvinnan i kanalen - Anne Stern

Titel: Kvinnan i kanalen  Författare: Anne Stern Språk: Svenska Serie: Barnmorskan i Berlin #1 Antal sidor: 364 Utgiven: Mars 2023 Fin...