tisdag 23 maj 2017

Sömnrevolutionen - Arianna Huffington

Titel: Sömnrevolutionen 
Författare:
Arianna Huffington
Språk:
Svenska
Serie:
-
Antal sidor:
319
Utgiven:
Oktober 2016














Beskrivning från Adlibirs:
Vi är mitt i en global sömnbristskris och detta har djupgående konsekvenser för vår hälsa. Vad som behövs är inget annat än en sömnrevolution. Endast genom att förnya vår relation till sömnen kan vi ta tillbaka kontrollen över våra liv.

I Sömnrevolutionen visar Huffington hur uppfattningen om att sömn är ett sätt att slösa med tid äventyrar vår hälsa och undergräver vårt arbetsliv, vårt privatliv och vårt sexliv. Hon utforskar den senaste forskningen kring hur vårt teknikberoende stör vår sömn, vad som händer med oss medan vi sover och drömmer och synar även den farliga industrin kring sömnmedel.

Huffington erbjuder också en rad rekommendationer och tips från ledande forskare på hur vi kan bli bättre på uppbyggande sömn och utnyttja dess otroliga kraft.

Kommentarer:
Sömnrevolutionen är en faktabok som handlar om sömn som jag tycker är ett ganska intressant ämne så när Bookmark förlag frågade om jag vill läsa den tackade jag ja för att den verkade väldigt intressant! Det dröjde däremot ganska länge innan jag faktiskt läste den men bättre sent än aldrig antar jag.
Det är inte heller så lätt att försöka recensera en faktabok men jag ska göra ett försök.

Jag har själv inga problem med sömn utan jag sover ofta väldigt bra så mina åsikter kring boken är baserade på mina egna erfarenheter.
Sömnrevolutionen var väldigt informativ då författaren tog upp mycket kring sömn som t.ex historia, forskning, drömmar och olika typer av sömnstörningar och visa delar var mer intressanta än andra och jag tyckte att visa delar blev lite långdragna. 

Det fanns ändå en del intressanta saker som författaren tog upp och den delen som jag tyckte var mest intressant handlade om tekniken och vad den har för påvekan på sömnen och att man kanske inte ska vara uppkopplad hela tiden och börja och sluta dagen med att kolla mobilen för det händer väldigt ofta, iallafall hemma hos oss och det kanske inte är så bra egentligen.

Sömnrevolution var en intressant och informativ läsning men tyvärr lite långdragen i visa delar men om man är intresserad av sömn så skulle jag ändå rekommendera den. 

Tack till Bookmark förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kvinnan i kanalen - Anne Stern

Titel: Kvinnan i kanalen  Författare: Anne Stern Språk: Svenska Serie: Barnmorskan i Berlin #1 Antal sidor: 364 Utgiven: Mars 2023 Fin...