måndag 29 maj 2017

His Majesty´s Dragon - Naomi Novik

Titel: His Majesty´s Dragon 
Författare:
Naomi Novik
Språk:
Engelska
Serie:
Temeraire #1
Antal sidor:
353
Utgiven:
Mars 2006














Beskrivning från Goodreads:
Aerial combat brings a thrilling new dimension to the Napoleonic Wars as valiant warriors ride mighty fighting dragons, bred for size or speed. When HMS Reliant captures a French frigate and seizes the precious cargo, an unhatched dragon egg, fate sweeps Captain Will Laurence from his seafaring life into an uncertain future – and an unexpected kinship with a most extraordinary creature. Thrust into the rarified world of the Aerial Corps as master of the dragon Temeraire, he will face a crash course in the daring tactics of airborne battle. For as France’s own dragon-borne forces rally to breach British soil in Bonaparte’s boldest gambit, Laurence and Temeraire must soar into their own baptism of fire.

Kommentarer:
Eftersom jag läste Uprooted av Naomi Novik förra året och gillade den så mycket så blev jag givetvis väldigt intresserad av att läsa mera av henne, och efter att min storebror hade läst denna och pratat så gott om blev jag ännu mer nyfiken.

His Majesty´s Dragon är första boken i en fantasy serie (en väldigt lång serie) som utspelar sig under Napoleon kriget fast det är en värld där det finns drakar. Handlingen fick mig väldigt intresserad för jag gillar verkligen drakar men inte läst så många böcker om dem.
Tyvärr tyckte jag att handlingen var en aning långsam och jag hade lite svårt att ta mig igenom boken, och då är den inte ens särskilt lång men det var något som gjorde att det tog lite tid.

Det som jag däremot gillade var helt klart Laurence och draken Temarire både som individer men även bandet som fanns mellan dem. Deras konversationer fick mig att le många gånger och jag gillade dem så mycket båda två!
Det var också intressant att få läsa om alla olika typer av drakar och sedan gillade hela världsuppbyggnaden som var så intressant.

His Majesty´s Dragon var en bra start på en fantasy serie med drakar och otroligt charmiga karaktärer och jag ser fram emot att fortsätta med serien för jag vill definitivt läsa mer Temaire!

Citat:
“Temeraire said, 'It is very nice how many books there are, indeed. And on so many subjects!”

Betyg 7/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kvinnan i kanalen - Anne Stern

Titel: Kvinnan i kanalen  Författare: Anne Stern Språk: Svenska Serie: Barnmorskan i Berlin #1 Antal sidor: 364 Utgiven: Mars 2023 Fin...