söndag 28 augusti 2016

Livet efter dig - Jojo Moyes

Titel: Livet efter dig 
Författare:
Jojo Moyes
Språk:
Svenska
Serie:
Livet efter dig #1
Antal sidor:
399
Utgiven:
Maj 2013















Beskrivning från Goodreads:
Lou Clark och Will Traynor är så olika man kan vara. Lou bor hemma och försörjer sina föräldrar med lönen från det lilla kaféet där hon jobbar. Hon har inga ambitioner utanför den lilla stad där hon bott i hela sitt liv. Will var en atletisk A-personlighet, framgångsrik aktiemäklare med toppjobb i London och snygg flickvän. Tills en motorcykelolycka tog ifrån honom alltsammans.

När Lou blir arbetslös tar hon jobbet som Wills sällskapsdam enbart för att hon inte kan hitta något annat, och hon behöver verkligen pengarna. Hon har ingen aning om hur hon ska hantera den dystre, oförskämde man som hon anställts för att ta hand om under dagarna, och han föraktar den illa klädda, pladdriga tjej som hans mor anställt i ett genomskinligt försök att pigga upp honom.

Will har bestämt sig – hans liv är trångt och glädjelöst, och han vet exakt hur han ska få slut på alltihop. Lou bestämmer sig i sin tur för att få Will att ändra sig. Ingen av dem vet att de kommer att förändra varandra för alltid.

Kommentarer:
Det var en solig dag i början på sommaren som jag bestämde mig för att börja läsa Livet efter dig och det slutade med att jag läste ut den dagen ute på balkongen för den gick inte att lägga ner.
Jag kan väl börja med att Livet efter dig fick mig både att skratta och bli tårögd och jag fullkomligt älskade den!

Jag fastnade för Lou och Will direkt, då jag älskade Lous klädstill, hennes glada spralliga humör, och hennes personlighet var så härlig.  Hon kändes ganska annorlunda jämfört med andra karaktärer och jag gillade verkligen det. 
Will och Lou kompletterade varandra så bra, och även om de kom ifrån helt olika världar och var varandras motsatser så funkade det, och jag gillade både deras vänskap och deras relation. Jag gillade även Lous familj som var så härligt knasiga. 

Jojo Moyes lyckades få med mycket humor utan att det blev överdrivet också, vilket jag uppskattade. 
Jag hade lite problem med själva slutet och jag hade velat att den skulle ha slutat på ett annat sätt men förutom det så fanns det ingenting som jag inte gillade.

Nu har jag även sätt filmen och det var länge sedan som jag grät så mycket på bio… Både boken och filmen har verkligen stannat kvar hos mig och jag vet att Livet efter dig kommer vara en favorit ett bra tag framöver.

Betyg 9/10 

6 kommentarer:

  1. Jag vågar inte se filmen på bio :P Vet att jag kommer tokgråta så väntar tills jag kan se den hemma :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe förstår det, jag brukar aldrig våga gråta på bio men jag hade liksom inget val ;P Hoppas du kommer tycka om filmen när du ser den!

      Radera
  2. Läste boken för några år sedan och älskade den. Jag vill gärna se filmen, men jag är lite orolig för att den inte ska leva upp till mina förväntningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh filmen var verkligen bra, men förstår hur du känner. Hoppas du kommer gilla filmen om du väljer att se den iaf :)

      Radera
  3. Åh, älskade också Livet efter dig! Visst är den så fin! Karaktärerna är verkligen något extra, fäste mig så himla mycket vid dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du gillade den! :) Ja, den var verkligen fin och karaktärerna kommer att stanna kvar hos mig länge framöver :)

      Radera

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...