torsdag 4 augusti 2016

Glassvärdet - Victoria Aveyard

Titel: Glassvärdet 
Författare:
Victoria Aveyard
Språk:
Svenska
Serie:
Röd Drottning #2
Antal sidor:
448
Utgiven:
Juni 2016















Beskrivning från Goodreads:
Mare Barrows blod är rött - färgen hos vanligt folk - men hennes silverförmåga, kraften att styra blixten, har förvandlat henne till ett vapen som kungahuset försöker kontrollera. Härskaren kallar henne en omöjlighet, en bluff, men när hon flyr från Maven, prinsen - vännen - som bedrog henne, upptäcker Mare något häpnadsväckande: Hon är inte den enda i sitt slag.
Jagad av Maven, nu en hämndlysten kung, ger sig Mare ut för att söka upp och rekrytera andra röd-och-silver-krigare till kampen mot hennes förtryckare. Men Mare inser att hon befinner sig på en livsfarlig väg, där hon riskerar att bli just det slags monster hon försökerbesegra.


Kommer hon att krossas under tyngden av de liv som upproret kostar? Eller har hon härdats för gott av allt svek och förräderi?

Kommentarer:
Röd Drottning var en av mina favoriter förra året så jag hade ganska stora förhoppningar på att Glassvärdet skulle vara minst lika bra, och den var väldigt bra!


Handlingen tar upp precis där Röd Drottning slutade, så jag är glad över att jag läste om Röd Drottning innan jag läste Glassvärdet för annars hade jag inte riktigt hängt med.
Av någon anledning hade jag väldigt svårt att komma in i Glassvärdet, jag vet inte varför för det var spänning från första sidan och jag gillade det jag läste men ändå så gick det segt att läsa den, men det kan bero på att jag var på semester när jag läste den och det var mycket annat som distraherade.

I Röd Drotting  upplevde jag Mare som en ganska stark och självständig karaktär men jag tycker att hon gått från det till att ha slutit sig och blivit ganska kall och hjärtlös och även om jag förstår varför så vet jag inte vad jag tycker om det.
Kilorn hade jag lite problem med i Röd Drottning och det hade jag även i Glassvärdet, jag tyckte att han var ganska irriterande och lite gnällig.
Min favorit av karaktärerna är ändå Maven, och jag är väldigt glad över att han dök upp en del, och jag vill verkligen få läsa mer om honom! Jag undrar även hur Mare egentligen känner för honom för hon verkar inte riktigt veta hur hon känner även efter allt som hänt…

Glassvärdet var en bra uppföljare som var både händelserik och spännande, för att inte tala om slutet! Om det inte hade varit för att jag var lite distraherad när jag läste den hade den säkert varit ännu bättre, och jag ser fram emot att få läsa den tredje delen när den kommer ut!

Det jag gillar mest med den här serien är superkrafterna, det är så roligt att läsa om och sedan är det otroligt intressant med alla intriger och att man aldrig vet vem som går att lita för vem som helst kan bedra dig…

Citat:
"Om jag är ett svärd är jag ett svärd av glas och jag känner redan hur jag börjar splittras" 

Betyg 6/10 

Tusen tack till Modernista för recensionsexemplaret!

2 kommentarer:

  1. Jag var så peppad på den här boken när den först kom ut. Har den på både svenska och engelska, men har fortfarande inte kommit mig för att läsa den. :/ Kul att du gillade den iaf, det gör mig lite mer sugen nu. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe känner igen det där att man är pepp på att läsa en bok när den kommer ut och sedan blir den ståendes av någon anledning... Det händer allt för ofta ;P Hoppas du läser den snart och att du gillar den iaf :) , och att du inte är lika distraherad som mig när du läser den för det förstörde litegrann tyvärr :/ Tror även att serien görs sig snäppet på engelska faktiskt :)

      Radera

Kvinnan i kanalen - Anne Stern

Titel: Kvinnan i kanalen  Författare: Anne Stern Språk: Svenska Serie: Barnmorskan i Berlin #1 Antal sidor: 364 Utgiven: Mars 2023 Fin...