lördag 30 juli 2016

And I Darken - Kiersten White

Titel: And I Darken 
Författare:
Kiersten White
Språk:
Engelska
Serie:
The Conquerors Saga #1
Antal sidor:
475
Utgiven:
Juni 2016















Beskrivning från Goodreads:
No one expects a princess to be brutal. And Lada Dragwlya likes it that way. Ever since she and her gentle younger brother, Radu, were wrenched from their homeland of Wallachia and abandoned by their father to be raised in the Ottoman courts, Lada has known that being ruthless is the key to survival. She and Radu are doomed to act as pawns in a vicious game, an unseen sword hovering over their every move. For the lineage that makes them special also makes them targets.

Lada despises the Ottomans and bides her time, planning her vengeance for the day when she can return to Wallachia and claim her birthright. Radu longs only for a place where he feels safe. And when they meet Mehmed, the defiant and lonely son of the sultan, Radu feels that he’s made a true friend—and Lada wonders if she’s finally found someone worthy of her passion.

But Mehmed is heir to the very empire that Lada has sworn to fight against—and that Radu now considers home. Together, Lada, Radu, and Mehmed form a toxic triangle that strains the bonds of love and loyalty to the breaking point.

Kommentarer:
Jag läste Illusions of Fate av Kiersten White förra året och den blev en av mina favoriter så när jag fick reda på att hon skulle släppa en ny bok blev jag väldigt nyfiken och beställde hem nästan direkt, och det visade sig att And I Darken var riktigt bra!

Handlingen i And I Darken var väldigt intressant då det utspelar sig på 1400-talet i Transylvanien under det Ottomanska riket, och det är en slags retelling på Vlad the Impaler (Vlad III Dracula)  men Vlad är en tjej, Lada, istället för en kille.
Jag hade ingen bra koll på original berättelsen innan men jag tyckte som sagt att handlingen var väldigt intressant och annorlunda.
Jag upplevde att första halvan av boken kunde vara lite långsam men det gjorde ingenting eftersom det var så mycket man som läsare behövde ta in med hela världsuppbyggnaden, få lite bakgrundshistoria, och lära känna karaktärerna.

And I Darken berättas ur syskonen Lada och Radus synvinklar, och de är verkligen varandras motsatser då Radu är mjuk, känslig och försiktigt, och Lada, hur ska man beskriva Lada? Hon är otroligt tuff, intensiv, brutal och rå men hon är även en kvinna som blir förälskad och har en annan sida också.
Lada blev hon en snabb favorit hos mig, mycket eftersom hon är så annorlunda från andra kvinnliga huvudkaraktärer, medans Radu inte gjorde ett lika stort intryck även om jag ändå gillade att läsa ur hans synvinkel också.
Jag gillade verkligen att läsa om syskonrelationen mellan Lada och Radu, det gick upp och ner för dem som med syskonrelationer gör, men de ställde ändå upp för varandra.

And I Darken var både intressant och lite lärorik med sin annorlunda handling, och med härliga karaktärer, speciellt Lada så var And I Darken en väldigt bra bok och jag längtar efter att andra boken i serien ska släppas, även om jag kommer få vänta… 

Citat:
“If Lada was the spiky green weed that sprouted in the midst of a drought-cracked riverbed, Radu was the delicate, sweet rose that wilted in anything less that the perfect conditions.” 

Betyg 8/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...