måndag 21 december 2015

Shatter me - Tahereh Mafi

Titel: Shatter me 
Författare:
Tahereh Mafi
Språk:
Engelska
Serie:
Shatter me #1
Antal sidor:
338
Utgiven Oktober 2012
Förlag: HarperCollins Publisher















Beskrivning från Goodreads:
Juliette hasn’t touched anyone in exactly 264 days.

The last time she did, it was an accident, but The Reestablishment locked her up for murder. No one knows why Juliette’s touch is fatal. As long as she doesn’t hurt anyone else, no one really cares. The world is too busy crumbling to pieces to pay attention to a 17-year-old girl. Diseases are destroying the population, food is hard to find, birds don’t fly anymore, and the clouds are the wrong color.

The Reestablishment said their way was the only way to fix things, so they threw Juliette in a cell. Now so many people are dead that the survivors are whispering war – and The Reestablishment has changed its mind. Maybe Juliette is more than a tortured soul stuffed into a poisonous body. Maybe she’s exactly what they need right now.


Juliette has to make a choice: Be a weapon. Or be a warrior.

Kommentarer:
 ”
En bladning av hungerspelen och X-men”, läste jag på beskrivningen av boken. 
Jag kan inte koppla den här boken till hungerspelen alls, däremot kan jag förstå att man kan tycka att den kan kopplas till X-men när det gäller övernaturliga krafter. 
 Jag hade en del förväntningar på Shatter me och jag kan glatt säga att den levde definitivt upp till dem, jag tyckte mycket om den!

Vi får följa huvudpersonen Juliettes, ur hennes perspektiv, och som läsare får man veta mycket om vad och hur Juliette tänker och tycker, vilket gör att man får lära känna henne ganska fort och man kommer henne väldigt nära. 
Alla hennes känslor är så fint beskrivna och även känslosamma. 
Hela boken är väldigt välskriven och jag älskade språket och skrivsättet!
Som många andra karaktärer växer även Juliette och utvecklas, från att vara helst förstörd och trasig, till att våga tro på sig själv. Det är alltid väldigt fint att få vara med på en sådan resa.
Jag hade faktiskt lite svårt för Adam, jag vet inte varför egentligen då han var väldigt snäll och omtänksam mot Juliette, men jag hade som sagt lite svårt för honom ändå.

Jag längtar efter att få läsa fortsättningen och få reda på mer, och jag är även nyfiken på att få veta mer om Warner, då man fick inte veta särskilt mycket om honom och jag undrar mycket om varför han är som han är.

Mitt favoritcitat:

“Raindrops are my only reminder that clouds have a heartbeat. That I have one, too.”


Betyg 8/10 

2 kommentarer:

Berätta en detalj - Malin Tuvesson

Titel: Berätta en detalj  Författare: Malin Tuvesson Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 311 Utgiven: Maj 2022 Finns hos: Bokus / Ad...