torsdag 12 november 2015

I Ljusets Makt - Leigh Bardugo

Titel: I Ljusets Makt
Författare:
Leigh Bardugo
Språk:
Svenska
Original titel:
Shadow and Bone
Serie:
Grisha-triologin (del 1)
Antal sidor:
295
Utgiven:
2015-04-08
Förlag:
Gilla Böcker
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Bokus:
Alina Starkov är ingen särskild, bara en av alla fattiga, föräldralösa ungdomar i landet Ravka - ett rike som en gång var mäktigt och välmående men som nu drabbats av fattigdom och krig. På en resa attackeras Alina och hennes bästa vän Mal, och när han hotas till livet väcks en uråldrig kraft hos Alina, stark nog att rädda Mal, och kanske även det krigshärjade Ravka. 
Alina förs genast till landets magiska elit, Grishan, och en helt ny värld öppnar sig för henne. En värld av magi och gnistrande överflöd, men där Alina inte vet om hon kan lita på någon - inte ens Grishans mäktige ledare, Skuggmästaren, som kanske är den enda som kan hjälpa Alina att ta makten över sin kraft och fullborda sitt öde.

Kommentarer:
Jag har velat läsa den här boken ett tag och när jag såg att den fanns på svenska och med ett annat omslag som var enligt mig ännu finare än på den engelska utgåvan, så tvekade jag inte att köpa den. Jag hade även ganska höga förväntningar eftersom den har fått mycket positiv respons, och jag kan glatt säga att den levde upp till mina förväntningar!

Landet Ravaka, är inspirerat av Tsarryssland vilket är lite annorlunda jämfört med många andra fantasy böcker, och beskrivningarna var väldigt målande och vackra. Volkrorna  till exempel, som är riktigt vidriga varelser beskrevs på ett så bra sätt att jag nästan rös när jag läste om dem. 

Även karaktärerna var trovärdiga , huvudpersonen Alina till exempel, hon var en helt vanlig person som många andra, fattig och föräldralös innan hon hamnar i en situation där hon måste göra sitt bästa för att anpassa sig till en helt ny värld. Hennes jordnära attityd och reaktioner till allt nytt som hon fick uppleva, gjorde att jag hade väldigt lätt att tycka om och relatera till henne. 
En person som Alina fattade tyckte för nästan direkt var en tjej som hette Genya, en väldigt mystisk karaktär som man inte fick veta särskilt mycket om egentligen men jag har en känsla av att hon kommer spela en viktig roll i framtiden. 

Jag gillade den här boken väldigt mycket och jag ser fram emot att läsa del två i Grisha-triologin, Stormens Öga, och jag tror även att jag fått en till favoritförfattare! 

Mitt favoritcitat:

"Lyssna!" viskade han, och hans röst var sträv av skräck. Ett kort ögonblick hörde jag bara hans skälvande andhämtning och det stadiga väsandet från skrovet. Sedan, utifrån mörket, något annat, svagt men obevekligt: det rytmiska ljudet av flaxande vingar. 
       
Betyg: 9/10

2 kommentarer:

Berätta en detalj - Malin Tuvesson

Titel: Berätta en detalj  Författare: Malin Tuvesson Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 311 Utgiven: Maj 2022 Finns hos: Bokus / Ad...